Cardia denkt creatief in oplossingen

Cardia denkt creatief in oplossingen

Cardia denkt creatief in oplossingen

Vergrijzing en arbeidskrapte vormen uitdagingen

Cardia is als middelgrote ouderenzorgorganisatie actief in de regio Haaglanden. Naast zorg in zes woonzorgcentra én een zevende in aanbouw, biedt Cardia ook dagbesteding, thuiszorg en huishoudelijke hulp in de wijken van Den Haag en Rijswijk. Cardia telt zo’n 1100 medewerkers en met de arbeidskrapte blijft het voor de recruiters een constante uitdaging om vacatures te vervullen. Hiervoor werken ze graag samen met Werkgeversservicepunt Zuid-Holland Centraal.

Er is landelijk een grote vraag naar zorgpersoneel en met het oog op de vergrijzing zal deze vraag nog verder toenemen. Anastatia Tisoer en Jacqueline van Velzen, recruiter en recruitmentmedewerker bij Cardia, vertellen graag meer over hun werkwijze.

Goede contacten met WSP

“We hebben veel en goed contact met verschillende werkgeversservicepunten (WSP’s), waaronder Werkgeversservicepunt Zuid-Holland Centraal. Als we nieuwe medewerkers nodig hebben, geven we de vacatures door. Ook zonder dat er vacatures uitstaan, worden er kandidaten aan ons voorgesteld. We bezoeken ook de banenmarkten die georganiseerd worden en we werken veel samen wanneer we één keer per jaar zij-instromers werven. De contacten met onze accountmanager Astrid van den Berg zijn prettig. Zij kent de Cardia-organisatie inmiddels goed en dat werkt prettig”, vertelt Jacqueline.

'Anders' werken

“Omdat de arbeidsmarkt krap is, kijken we, ook samen met WSP, of er manieren zijn om de werkzaamheden anders te organiseren of te verdelen. We werken samen met een erkend leerbedrijf voor BBL-opleidingen voor helpenden (niveau 2), verzorgden IG (niveau 3) en verpleegkundigen (niveau 4) en hebben de mogelijkheid ingevoerd om ‘modulair’ op te leiden. Zodra een leerling een module heeft afgerond, kan deze op de betreffende werkzaamheden worden ingezet en daarmee een andere medewerker ontlasten”, vertelt Anastatia. “In de zorg blijkt het helaas lastig om medewerkers in te zetten die de Nederlandse taal niet (goed) beheersen, maar bij de facilitaire dienst of in de catering kunnen we voor deze kandidaten vaak weer wel een werkplek vinden. We bieden zelf ook een cursus Nederlands aan, om de taalbarrière zo snel mogelijk op te heffen.” Jacqueline geeft toe dat het soms best lastig is om vaste patronen te doorbreken. “Het is soms verleidelijk om vast te houden aan wat je gewend bent, maar we blijven actief zoeken naar nieuwe werkvormen en denken in mogelijkheden. We zetten stappen om extra ondersteuning te organiseren en merken dat we daarin vooruitgang boeken. De werkdruk in de ouderenzorg is hoog, maar juist daarom is het belangrijk om ruimte te blijven maken voor vernieuwing. Elke kleine stap telt.”

Binden en boeien

“Het werven van nieuwe medewerkers is een continu proces, maar wij vinden ook het binden en boeien van de medewerkers erg belangrijk. Ook dat is immers een goede manier om het personeelsbestand op niveau te houden. Er is bij Cardia natuurlijk veel aandacht voor de cliënten, maar zéker ook voor medewerkers. Er zijn goede arbeidsvoorwaarden en scholingsmogelijkheden, er wordt veel voor het personeel georganiseerd en eigen inbreng en ideeën zijn welkom”, aldus Anastatia.

Met het oog op de toekomst

“We zijn een ambitieuze zorgorganisatie en we willen ook een fijne organisatie zijn om voor te werken”, beaamt Jacqueline. “We bereiden ons voor op de toekomst en zijn volop met innovatie bezig. Bij Cardia geloven we in duurzame zorgvernieuwing, met inzet van technologische en digitale oplossingen en in samenwerking met verschillende partnerorganisaties. Er lopen veel projecten. Bij locatie Floriadehof werken we met sensoren die ouderen met dementie meer bewegingsvrijheid geven. Bij thuiswonende cliënten kijken we of er een ‘medicatieherinnering met alarm’ kan worden ingezet.” Ze sluit af: “We hebben oog voor de uitdagingen die op ons af komen. We proberen daar zo goed mogelijk mee om te gaan. We zijn blij met de samenwerking met WSP. In de toekomst zullen we daar alleen maar meer baat bij hebben!”

TEKST Martine van Rijn | FOTO John Brussel
Gepubliceerd in INTO Business Zomer 2025

Samenwerkingspartners