De Aquanoom is sociaal betrokken: We denken graag in oplossingen

De Aquanoom is sociaal betrokken: We denken graag in oplossingen

De Aquanoom is een adviesbureau dat overheden adviseert over oppervlaktewaterbeheer, klimaatadaptatie en biodiversiteit. “We hebben meer dan 20 jaar ervaring, zijn innoverend en hebben duurzaamheid hoog in het vaandel”, vertelt oprichter Marco Vermeer. “De sociale betrokkenheid is er vanaf het begin. We staan er altijd voor open om een bijdrage te leveren.”

“De Aquanoom houdt zich bezig met inspecties van waterbodem, oevers, kunstwerken en ecologie en met het opstellen van meerjarenplannen voor het onderhoud en/of beheer. We bereiden het onderhoud voor en controleren het werk dat door de aannemer is uitgevoerd. Ook testen we de waterkwaliteit (in verband met Europese regelgeving op dit gebied) en stellen plannen op om tot een betere waterkwaliteit te komen”, vervolgt Marco. “Er wordt veel op kantoor gewerkt met bijvoorbeeld GIS (Geografisch InformatieSysteem), maar we voeren ook veldwerk uit.”

De contacten met WerkgeversServicepunt Zuid-Holland Centraal (WSP ZHC) bestaan al lang. “De Aquanoom bestaat sinds 2000. In 2014 vestigden we ons in Zoetermeer en wilden we ook graag voor de gemeente Zoetermeer gaan werken. We kwamen in contact met Paul van der Burg en sloten ons op zijn advies aan bij het SEBO-netwerk voor Sociaal Economisch Betrokken Ondernemers. Het kostte geen moeite om het SEBO-certificaat te behalen, want sociaal ondernemen is voor ons vanzelfsprekend.”

Ieder jaar neemt De Aquanoom deel aan het Beroepenfeest On Stage in Zoetermeer en inmiddels ook aan het Beroepenfeest in Lansingerland. Het bureau heeft samen met opleidings-instituut Lentiz een bij het vakgebied passende mbo-opleiding vormgegeven en begeleidt continu zeker drie of vier stagiaires. Ook staat De Aquanoom er altijd voor open om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te bieden om rustig te re-integreren.

Een creatieve route naar werk

Hoewel De Aquanoom, sinds 2021 onderdeel van VanderHelm Bedrijven, in 2022 naar Berkel en Rodenrijs verhuisde, zijn de contacten met Zoetermeer altijd goed gebleven. Sinds oktober 2024 is Sanne Molenbeek de accountmanager die namens WSP ZHC de contacten met De Aquanoom onderhoudt. “Na de pensionering van Paul van der Burg heb ik het account overgenomen. Ik heb kennisgemaakt met Marco tijdens een INTO businessborrel en merkte direct dat hij een ondernemer met een sociaal hart is. Ik mag hem eigenlijk altijd benaderen voor een kandidaat of een evenement dat georganiseerd wordt.

Zo hebben inmiddels al verschillende inburgeraars bij De Aquanoom de verplichte Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP) van 40 uur kunnen volgen, hebben we al eens een ‘Rondje Polder’ georganiseerd voor een groep statushouders en heeft De Aquanoom ook al verschillende kandidaten met een ICT-achtergrond of -interesse een re-integratieplek geboden. Het is fijn dat Marco altijd bereid is om mee te denken over wat er wél mogelijk is, want de route naar werk kan creatief ingevuld worden.”

Een verrijking voor je bedrijf

Sanne vervolgt: “Bij sociaal ondernemen, bij het kansen bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, hoef je als ondernemer niet direct of uitsluitend te denken aan een arbeidscontract. Sociaal ondernemen kan veel vormen aannemen. Wij kijken naar de capaciteiten van de kandidaten en naar de mogelijkheden die er voor hen zouden kunnen zijn bij bedrijven. Hoe meer bedrijven we kennen die openstaan voor een samenwerking, hoe groter de kans is dat we een oplossing kunnen bedenken waar zowel de kandidaat als het bedrijf beter of blij van worden.”

Marco besluit: “Ik zou andere ondernemers het advies willen geven om gewoon contact te leggen met WSP ZHC. Als je sociaal onderneemt, krijg je er altijd iets voor terug. Het is een verrijking voor je bedrijf. Bovendien: menig medewerker van De Aquanoom is hier als stagiair binnengekomen en laatst hebben we ook een baan aangeboden aan een enthousiaste inburgeraar die hier de MAP volgde. Het kan dus ook nog een goeie manier zijn om geschikte arbeidskrachten te werven.”

TEKST Martine van Rijn | FOTO John Brussel
Gepubliceerd in INTO Business Herfst 2025

Samenwerkingspartners