SEBO lid De Bestelbox focust op talent

SEBO lid De Bestelbox focust op talent

'Groei is noodzakelijk om relevant te blijven'

De Bestelbox is specialist in cadeauboxen voor alle geefmomenten. “Dit bedrijf is ontstaan in coronatijd, toen alle werkzaamheden voor Timeless Events, ons andere bedrijf, wegvielen. Met De Bestelbox boden wij bedrijven een mogelijkheid om hun waardering te tonen aan hun (thuiswerkende) medewerkers. Inmiddels zijn wij voor veel bedrijven een vaste partner. Wij hebben aan corona dus iets moois overgehouden.”

Raymon Kuipers en Jesper Hogedoorn, al 15 jaar de ondernemers achter Timeless Events, vroegen Martijn Spiering, om te participeren in De Bestelbox. De drie mannen bleken een gouden concept in handen te hebben. De Bestelbox bleek in een behoefte te voorzien en, mede dankzij de goede vindbaarheid op internet (Google Ads), groeide uit tot een succesvolle onderneming. “In eerste instantie richtten we ons met onze cadeauboxen, gevuld met lekker eten en drinken, zowel op bedrijven als op particulieren. Voor de particuliere markt hadden we echter geen goed verdienmodel. Inmiddels richten we ons volledig op de zakelijke markt. Ons assortiment is uitgebreid met verrassende relatiegeschenken en indien gewenst kunnen we voor de klant met Timeless Events ook een leuk bedrijfsfeest organiseren. De bedrijven vullen elkaar goed aan.”

Relevant zijn en blijven

“Groei is voor ons geen doel op zich, maar volgens ons wel noodzakelijk als je relevant wilt blijven. Het gaat dan zeker niet alleen over groei in omzet of schaalgrootte, maar ook over groei in kwaliteit, efficiëntie en impact. Duurzame en strategische groei is voor ons belangrijker dan simpelweg ‘groeien om te groeien’”, aldus Raymon. “De groei van De Bestelbox is volgens mij te danken aan de aandacht die we hebben voor kwaliteit en maatwerk, want daarmee bind je je relaties. We groeiden al van 0 naar 6 vaste medewerkers. Uiteindelijk willen we een bedrijfsomvang van zo’n 20 medewerkers bereiken. Aan de Industrieweg zijn we inmiddels ‘uit ons jasje’ gegroeid. Binnenkort verhuizen we naar een ruimer bedrijfspand aan de Olaf Palmelaan in Oosterheem.”

Maatschappelijke impact

Raymon, Jesper en Martijn zijn voortdurend op zoek naar leuke samenwerkingen. “We werken graag samen met lokale leveranciers. Ook geloven we in inclusief ondernemen en geven regelmatig mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans. We zijn aspirant SEBO-lid en onze accountmanager van WSP helpt ons geschikte medewerkers te vinden en te begeleiden”, vertelt Martijn. “We hebben hier regelmatig pieken in het werkaanbod en kunnen dan heel goed wat extra handjes gebruiken. Bij WSP weten ze precies wat we voor werkzaamheden hier dan verricht moeten worden en daardoor worden we eigenlijk altijd in contact gebracht met kandidaten die kunnen doen wat er moet gebeuren. En ja, misschien vragen deze kandidaten om iets meer begeleiding, maar wij focussen graag op talent, op mogelijkheden, niet op beperkingen. Wij nemen de kandidaten op in het team, zij nemen ons mee in hun enthousiasme. Het werkt over en weer: zij willen graag terugkomen en wij doen graag weer een beroep op ze. We zijn er trots op dat we met ons bedrijf maatschappelijke impact kunnen maken.”

Creëer kansen

“Zoals we in coronatijd op zoek gingen naar iets wat wél kon, zo kijken we ook naar de medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Iedereen heeft kwaliteiten. Als werkgever kun je kansen creëren, bijvoorbeeld door taken en processen zo in te richten dat iedereen een waardevolle bijdrage kan leveren.” Martijn sluit af: “Voor een soepele integratie en om de kans op een succesvolle samenwerking te vergroten, kun je een beroep doen op een jobcoach van De Binnenbaan of een ervaren collega als mentor inschakelen. Aan andere ondernemers zou ik willen adviseren om klein te beginnen en daarna op te bouwen: door te starten met een of enkele medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt en met een proefperiode, kun je ontdekken wat werkt. Uiteindelijk gaat het om oprechte aandacht en maatwerk, eigenlijk precies zoals bij klanten.”

TEKST Martine van Rijn | FOTO'S John Brussel

Gepubliceerd in INTO Business Q1 2025

Samenwerkingspartners